"a
szerelem különböző emberek közötti olyan törekvés, amely a különbségek
kiegyenlítésére törekszik. ezrét, mint törekvés, átmenetileg harmonikus
lelkiállapotot eredményez, célját tekintve azonban reménytelen. mert
vegyünk egy száraz példát. tegyük fel, hogy A és B szeretik egymást.
tegyük fel továbbá, hogy A-nak kevés gyomorsava van, B-nek ellenben túl
sok. hogy ízlésük, kívánalmaik egyenlővé váljanak, s hogy meg tudják
érteni egymást, szükséges volna, hogy meg tudják érteni egymást,
szükséges volna, hogy mind a kettőnek kevés gyomorsava vagy pedig
egyformán sok gyomorsava legyen. tegyük fel mármost, hogy a szerelem,
mint erő, mialatt gyomorsavtermelő folyamat indul meg. bizonyos idő
múltán a szerelem csodát művelt. A-nak gyomorsavtúltengése van már, mint
volt B-nek a folyamat elején.
igen
ám, csakhogy B is szerelmes, benne is működik az erő, amely a
különbségek kiegyenlítésére törekszik, s amelyről feltételezzük, hogy
mindenható. azonos idő alatt ez az erő fogyasztani kezdte B fölösleges
gyomorsavát, s mire A gyomorsava megszaporodott, addigra B gyomorsava
csaknem eltűnt. most tehát itt állnak egymással szemben, és a különbség
ugyan akkora köztük, mint a legelején volt. csak éppen helyet cseréltek.
ugyan ez áll az időre is. a szerelem mindig úgy keletkezik, hogy A
beleszeret B-be,vagy viszont, B beleszeret A-ba. a viszonzás látszata
nem más, mint reakció, a hiúság reakciója. minél hiúbb A, annál
bizonyosabb, hogy viszonozni fogja B szerelmét. a hiúság a nők testi és
lelki konstitúciója könnyebben következik, gyakori eset tehát, hogy a
férfi az, aki beleszeret a nőbe s a nő hiúsága reagál, ezt nevezik
viszontszerelemnek. ez természetesen addig tart csupán, amíg a hiúsági
inger fennáll. olyan férfiakat, akik hivatásuknál fogva hiúak és
exponáltan tetszelgő helyzeten láthatók, mint a színészek és
politikusok, természetesen gyakran ostromolnak a nők, s ez esetben a
férfi az, aki reagál. mindez éppen nem bizonyít a kölcsönös szerelem
elméleti lehetősége mellett. minden ember egy másik emberre vágyik,
arra, aki testi és lelki adottságainak legjobban megfelel. és félre
értik ezt a vágyat azok, akik viszont szeretnek valakit. ők a hiúságuk
áldozatai. ez a vágy tragikus, kielégíthetetlen és meddő."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése